9 april 2018, 07:57

JAARVERSLAG 2017 STICHTING SANCHABBA.

In dit verslagjaar werd de laatste hand gelegd aan het ziekenhuisje (Regional Health Centre) in Jalanbang.
Aanpassingen vonden plaats in verband met het regenseizoen Dit door betegeling rond om het gebouw en naar de buitentoiletten, maar vooral ten behoeve van de watervoorziening.
Daar een eerder door de watermaatschappij beloofde aansluiting op een transportleiding technisch niet kon worden gerealiseerd werd een put gegraven. Een solarsysteem ,inclusief pomp en leidingen voor het transport van water naar een watertank op een daarvoor gebouwde stellage, werd aangelegd.
Na een gebedsdienst werd het ziekenhuisje officieel geopend. Het is op vastgestelde tijden open. De toeloop is groot. Hulpgoederen in werden ook in 2017 naar het ziekenhuisje verscheept.
Na discussies met betrokkenen en de verantwoordelijke medische autoriteiten in Brikama is afgezien van de ondertekening van een ons voorgelegde Memory of Understanding (MOU) over verdergaande samenwerking. Het ziekenhuisje functioneert onder supervisie van de medische instanties in Brikama. De bemoeienissen van de Stichting met dit project kwamen daarmee tot een einde.

Schoolgeld
In totaal werd in 2017 voor 110 scholieren c.q. studenten school- of collegegeld betaald. Van de 125 kinderen bleken er vijf hun opleiding met goed gevolg te hebben afgesloten en kon de donatie worden beeindigd. Vijf kinderen werden van de lijst afgevoerd omdat de sponsor het schoolgeld persoonlijk en ter plaatse wenste te voldoen en vijf kinderen werden van de lijst verwijderd omdat de ouders niet voldeden aan de door de stichting gestelde voorwaarden. Na onderzoek bleek dat deze kinderen schooljaar 2107/2018 geen opleiding meer zouden volgen en dat de ouders, onder valse voorwendsels, toch het schoolgeld wensten te incasseren. In het algemeen is het schoolgeld voldoende om ook een schooluniform aan te schaffen. In gevallen dat het schoolgeld hoger is dan de jaarlijks gevraagde bijdrage , wordt door de betrokken donateurs of door de Stichting een aanvulling gegeven. Dit betreft altijd voortgezette (beroeps)opleidingen.
Van de resterende 110 scholieren/studenten werd vastgesteld dat zij daadwerkelijk naar school gingen. Hun studieresultaten en de foto’s van de kinderen, zijn aan de respectieve donateurs verzonden.
De lijst met de kinderen op de website van de Stichting is bijgewerkt. In verband met de (komende) Privacywetgeving zullen de namen van de donateurs niet meer worden vermeld.
Ondersteuning
Financiele en materiele hulp werd verleend bij het bewoonbaar maken van enkele huisjes voorafgaand aan het regenseizoen. Daken zijn hersteld en muren opnieuw opgetrokken om het binnendringen van regenwater te stoppen. Voor enkele gezinnen zijn bedden gemaakt zodat niet meer op de grond hoefde te worden geslapen. Voor de reparatie van een boot van een plaatselijke visser is een financiele bijdrage geleverd.
Ruim 70 keer werd aan een aantal arme gezinnen een of meerdere keren een zak rijst bezorgd. Vaak betreft het gezinnen waarvan de kostwinner is overleden of kinderen waarvan beide ouders zijn overleden en die bij familie zijn ondergebracht. Om die extra monden te vullen is een zak rijst soms dringend nodig.
In noodzakelijke gevallen, waarbij de kosten niet zelf konden worden gedragen, werden dokters- ziekenhuiskosten en medicijnen betaald. Dit betrof gevallen van malaria, maagaandoeningen, hartproblemen, longproblemen, glaucoom (staar) en de uitgebreide onderzoeken en medicatie in verband met de ziekte van Hodgkin bij een van de schoolkinderen.
In het verslagjaar werden drie keer hulpgoederen verscheept. Daarvoor is, tegen betaling van de kosten, ruimte beschikbaar in containers die door toedoen van de stichting Gambia For You te Gilze regelmatig vertrekken. Hulpgoederen bestonden uit verbandmiddelen, (kinder)kleding, schoenen, complete voetbaluitrustingen, gereedschappen etc.

Financien
Doeldonaties, donaties door de schenkers bepaald om te gebruiken voor een specifiek doel, zijn ontvangen en gebruikt voor de betaling van school- of collegegeld, de afsluitende werkzaamheden aan het ziekenhuisje te Jalanbang, de wateraansluiting van een compound en de verstrekking van rijst en medicijnen. Daarnaast waren er doeldonaties voor de betaling van huur en voor de aanschaf van een laptop voor een van de studenten. Het financieel jaarverslag over 2017 is elders op de website te lezen.
De Stichting Sanchabba is een zogenaamde ANBI instelling. Dit betekent dat schenkingen en/of donaties onder bepaalde, door de Belastingdienst gestelde voorwaarden, bij het doen van belastingaangifte kunnen worden afgetrokken

Beleid 2018
Het voorgenomen beleid in 2018 en volgende jaren, zal zich met name richten op het verstrekken van schoolgeld aan kinderen uit (zeer) arme gezinnen. Met name voor schoolkinderen of studenten die door omstandigheden bij familieleden zijn ondergebracht die de zorg over hen hebben overgenomen. Ook zal in voorkomende gevallen worden doorgegaan met de begeleiding (door de contactpersoon van de Stichting) en de betaling van dokters- en medicijnkosten en ziekenhuiskosten die door betrokkenen niet kunnen worden opgebracht. Ook het verzenden van hulpgoederen zal worden doorgezet om door extreme armoede getroffen gezinnen van kleding en schoeisel te voorzien. In twee gevallen zal een deel van de kleding beschikbaar worden gesteld voor de verkoop ervan. Van de opbrengst kunnen betrokkenen en de in een geval dagelijks bereide maaltijden voor arme buurtgenoten worden bekostigd. Met de verstrekking van rijst in gevallen van extreme armoede zal worden doorgegaan.
Kleinschalige projecten als reparaties van daken en van verzakte of ingestorte muren en dergelijke zullen, afhankelijk van binnengekomen donaties, worden uitgevoerd. Ook hier uitsluitend in geval betrokken gezinnen die reparatie onmogelijk financieel kunnen dragen.